Психология

Любов или дружба?

Печат

 

 

 

 

Любов или дружба?

 

Вячеслав О. Рузов

 

 

 

ruzov.jpg

Определение на приятел

 

Приятел е не този, с когото ходите заедно на кино, седите на един чин, прекарвате заедно свободното си време или два пъти в годината ви моли за заем. Приятел – това е звание, приятел – това е ниво на съзнание, приятел – това е степен на чистота на сърцето, приятел – това е степен на благородство. Затова във Ведите много се говори за дружбата и за неразбирателството. Има такива трактати като „Хитападеш”, „Артха-шастра”, „Махабхарата” и други. Ще се постараем да разгледаме най-актуалните за нас наставления и препоръки, които ни позволяват подробно да се ориентираме в такива непрости явления като дружбата и кавгата.

 

Любов или дружба?

 

Колкото и да е странно в наше време любовта и дружбата са разделени по дълбочината на емоциите. На съвременния човек му се струва, че любовта е най-главното в живота, тя трябва да се търси, развива и съхранява, за нея трябва да се борим и да я защитаваме, а дружбата – е нещо временно, не толкова важно и актуално. Но в действителност, въпреки че между тези две явления има разлики, по важност те са абсолютно равни в живота ни. Затова човек, не разбиращ значението на дружбата в своя живот, губи щастието, което се и състои от тези две взаимно свързани явления: дружбата и любовта.

 

Човек, който не умее да дружи, просто не може и да обича. Така и не умеещият да обича, разбира се, не може да развива дружески отношения. Ако сравним дружбата и любовта с построяването на здание, то дружбата е фундамента за стените на любовта, а верността е покривът. Построявайки такъв дом, ние може щастливо и спокойно да изживеем в него целия си живот в този ненадежден свят.

 

Или на всички приятел или на всички враг?

 

В „Хитападеш” се казва: „Само ограничените хора ги мъчи въпросът: „Този човек свой ли е или чужд?”. За възвишените души цялата земя е едно семейство.” Това означава, че ако човек е дружелюбен към едни и враждебен към други, не трябва 100% да му се доверявате. Поради какви причини той е станал враг на едните и приятел на другите? Това е признак, че неговото разбиране за дружбата е много ограничено и колкото е по-ограничено разбирането му за дружбата, толкова по-лесно е да станеш враг на такъв човек.

 

Ако приятелят е този, който трябва да се грижи за мен, то за мен целият свят ще се превърне във враг. А ако приятелят за мен е този, за който трябва да се погрижа аз, то ще ми бъде много трудно да издиря враг по всичките три свята. Затова първото определение за приятел, което ние ще се постараем да разтълкуваме, е този, който ми разрешава да се погрижа за него. Всяко друго разбиране за дружбата рано или късно ще доведе до това, че приятелят постепенно ще се превърне във враг.

 

Проблемът със задълженията на мъжа и жената един към друг – тях ги определя съдбата!

 

Но още по-интересно неправилно разбиране на дружелюбието се проявява в съвременното семейство. Дори ако между мъжа и жената съществува философска съгласуваност, все едно между тях възникват непримирими проблеми. Това е така, защото мъжът и жената прекалено много знаят за задълженията си един към друг.

 

Всички са станали грамотни, намерили са книжки за задълженията на съпрузите. Мъжете с радост са изучили задълженията на жените, а жените с не по-малка радост са изучили основно задълженията на мъжа. А после, какво? После са започнали да изискват един от друг задълженията, за които са научили току-що. Няма нищо по-глупаво от това да се изискват задължения от някого, за които той дори не подозира. Живели са заедно 20 години и изведнъж жената влиза в кухнята и казва: „аз сега прочетох в една книжка, че ти си длъжен да ме издържаш, аз трябва да стоя в къщи и да не работя...”

 

Дори това, което сме си обещали съвсем съзнателно един на друг, не сме задължени да изпълняваме, и имаме пълно право на това. И ние трябва да сме щастливи, че другият изпълнява това, което е обещал и да се молим за това, да продължава така, защото ако човека му навлечеш своите изисквания, той може да поиска да прекрати отношенията и нищо няма да го спре, още повече в наше време.

 

Затова сега ние трябва да разберем следната идея. Да, силният винаги защитава слабия – това е негово задължение, дълг и предназначение. И въобще не е важно от кой пол е по-силният. В кали-юга всичко е неопределено. Веднъж мъжът е по-силният, а друг път – жената. Нашата задача е да се научим да действаме според ситуацията, без да обиждаме този, който е по-слаб. Че на кой мъж ще му хареса открито да го нарекат слабак. Затова, от културна гледна точка, ако жената е по-силната, тя проявява своята защита така, че мъжът да се почувства защитникът.

 

Сам Бог ни отрежда нашите задължения чрез предоставяне на възможности. Затова ако в семейството жената получава много повече, отколкото мъжа й, значи тя е длъжна да поддържа семейството и то именно защото то я очиства. А какво става сега? Ако жената започне да получава повече, тя всеки ден връщайки се в къщи укорява мъжа си за това, опирайки се на трактати, обясняващи всички тънкости на човешкия дълг. Може би не трябва да бързаме, докато не сме разбрали какво е това дълг. Винаги ни се иска да изпълняваме приятни дългове. Но дългът по определение не е приятен, защото ние ТРЯБВА да го изпълняваме. Изпълнението на нещо приятно не е дълг, а си е направо наслаждение.

 

Затова всеки път трябва да разбираме кого съдбата е посочила с пръст, предоставяйки му съответните възможности. И този, у когото са се появили възможности, е длъжен да поеме съответните задължения. Например, ако трябва да се изпече хляб и в смесена компания един от членовете й е професионален готвач, кой трябва да свърши тази работа – мъж или жена? Виждате, че работата не е в мъжа или в жената, с тази работа трябва да се захване този, който умее да я върши и изобщо не е важно от какъв пол е той.

 

Защо се получава такова грубо неразбиране на принципите на изпълнение на дълга? Ами защото ние подхождаме към разбирането на дълга без вълшебната думичка, превръщаща нашето разбиране в мъдрост. Коя е тази дума? Тази дума е практичност. Практичността е принципът на мъдрия човек. Ако нашето разбиране е правилно, но не е практично, значи по-скоро то е недостатъчно правилно. Практичността е последната проверка за правилността. И няма ли практичност не може да се каже точно разумно ли постъпваме или не.

 

Разбирайки какво е това дружба, ще разберем какви са нашите взаимоотношения с Бога

 

Така постепенно ориентирайки се какво е това дружба, ние можем да разберем и по-възвишени взаимоотношения. Бог – това е нашият най-добър приятел. Нали вече говорихме, че приятел е този, който иска да се грижи за нас? Да, и Бог е точно това. Той не просто иска да се грижи за нас, Той го прави. Само Той може да осъществи всички наши желания. Той дори идва в този свят точно за това под различни форми, за да изпълни всички желания на своите предани.

 

Може да си помислим, че ние изпитваме любов към Бога, а не дружба, но в действителност любовта е най-висшия стадий на дружбата. Без дружба любовта е само силно влечение. А дружба без любов е другарство с ограничена отговорност. Затова дружбата – това е желание да служиш, а любовта – това е непреодолимо желание да служиш.

 

 

 

Превод Таня Т.

Източник www.ruzov.ru

 

 

 

 

Sunday the 15th. Spiralata.net 2002-2019